Ansøgning om støtte hos Bergiafonden

Bergiafonden har to ansøgningsrunder hvert år.
Fristerne for indsendelse af ansøgninger er d. 1. marts og d. 1. oktober inden midnat.

Ansøgningerne behandles normalt i maj og november, og svar kan forventes i juni og december. Det er en god idé at orientere dig i Bergiafondens uddelingspolitik og persondataregler, inden du skriver din ansøgning.

Søger du om støtte til en bogudgivelse, er det vigtigt af hensyn til beskatningen af et evt. støttebeløb, at du nøje har overvejet, om støtten søges af forfatteren eller af forlaget.

Se mere om ansøgning til bogudgivelser her.

Ansøgningsrunder

Fristerne for indsendelse af ansøgninger er d. 1. marts og d. 1. oktober inden midnat.

Svar på ansøgning

Svar kan forventes i juni og december.

Billede af fire bøger støttet af Bergiafonden

Sådan indsender du din ansøgning:

Bergiafonden bruger ikke ansøgningsskema.
Ansøgninger skal sendes pr. e-mail til fondsrådgiveren på bergia@bergiafonden.dk
E-mails til fondsrådgiveren skal som minimum sendes med TLS 1.2 kryptering.

Ansøgning og bilag

Ansøgning og alle bilag skal sendes i én samlet PDF-fil, der vedhæftes i e-mailen.

Se under de tre støttekategorier, hvilket materiale der er påkrævet til din ansøgning.

Særlige bilag

Ansøgninger fremsendt med almindelig post kommer ikke i betragtning, dog kan særlige bilag, der ikke kan sendes via e-mail, sendes pr. post til administrator.
Se kontaktoplysninger

Projektbeskrivelse

Der er ingen krav om, hvor kort eller lang en ansøgning må være, men projektet skal beskrives på maks. to A4-sider, så motivationen for projektet fremgår, og så projektets hovedtræk står klart for fondsrådgiver og bestyrelse. Herudover kan der vedlægges forskellige bilag efter ansøgers skøn, f.eks. en uddybende projektbeskrivelse, dog i alt maks. 10 A4-sider og 20 MB.

Offentliggørelse

Du skal være opmærksom på, at Bergiafonden på sin hjemmeside kan offentliggøre informationer om dit projekt, hvis du får tilsagn. Det drejer sig om projektets titel, ganske kort om dets indhold, navn på ansøger samt det tildelte støttebeløb. Ved at indsende din ansøgning, accepterer du dette.

Se under de tre støttekategorier, hvilket materiale der er påkrævet til din ansøgning.

Er du klar til at sende din ansøgning?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Deadline for ansøgning

D. 1. marts og 1. oktober inden midnat.

Kvittering fra fondsrådgiver

Få dage efter tilsendt ansøgning modtager du en kvittering for modtagelsen.

Tilsagn eller afslag

Såvel afslag som tilsagn udsendes normalt i juni og december.

Efter du har indsendt din ansøgning

Hvis du modtager støtte til samme projekt fra andre fonde i den periode, hvor din ansøgning er til behandling i Bergiafonden, skal du informere Bergiafondens fondsrådgiver om det. Oplys fondens navn og støttebeløbet.

Falder emnet for din ansøgning uden for Bergiafondens støtteområde, vil du modtage en e-mail fra fondsrådgiveren om, at din ansøgning ikke kommer i betragtning.

Såvel afslag som tilsagn udsendes normalt i juni og december.
Der gives ikke nogen begrundelse for afslaget.

Afslag udsendes af fondsrådgiveren, mens tilsagn udsendes af administrator. Begge sendes pr. e-mail.

Vil du vide mere om tilsagn?

Modtager du støtte fra andre fonde?

Bergiafondens fondsrådgiver skal informeres, hvis du modtager støtte til samme projekt fra andre fonde, mens din ansøgning er til behandling.

Afslag

Afslag udsendes normalt i juni og december. Der gives ikke nogen begrundelse for afslaget.

Er du i tvivl, om Bergiafonden støtter dit projekt?

Er du i tvivl, om dit projekt falder inden for rammerne af Bergiafondens støtteområde, kan du kontakte vores fondsrådgiver:
Dorthe Bendtsen
Telefon: 51 51 88 94
Mail: bergia@bergiafonden.dk
Billede af fondsrådgiver Dorthe Bendtsen
Fondsrådgiver Dorthe Bendtsen / Foto: Laura Stamer